Ta kme?ka logika ne dr?i povsem. ?e so materjali isti in enaka konstrukcija, enak tlak in enaka te?a avta, se o?ja pnevmatika malo bolj deformira v dol?ino, ?ir?a pa v ?irino. Tako naj bi bila nale?na povr?ina pri o?ji ali ?ir?i pnevmatiki enaka. Vsaj tako so nas u?ili v centru nevarne vo?nje na Vranskem.
Te je mogo?e u?il Brane Kuzmi??
Jaz sem ga samo enkrat poslu?al, ampak takrat je tako butasto povedal, da ga nisem ?el poslu?at nikoli ve?...
Da bi bila nale?na povr?ina pri o?ji ali ?ir?i pnevmatiki enaka? Enkrat se bom poigral s tem, pa potem napi?em...
Sova??an je imel na Wranglerju ali karkoli ?e je tisti Jeep neke ameri?ke pnevmatike in po nobeni dimenziji ni pasala nobena druga gor. Mogo?e slu?ajno in mogo?e samo ta model, a vem, da jih je vedno moral naro?iti iz Amerike...
No, takole. Opravek sem kon?al, zdaj se lahko spet gumamo...
Niso vse dimenzije pnevmatik prave. Poleg profila na tekalni povr?ini je zelo va?en celotni premer gume s plati??em, posledi?no obseg kolesa. Iz hitrosti vrtenja kolesa se namre? prera?unava hitrost vozila, kar pomeni, da v primeru napa?nih dimenzij pnevmatik kazalec za hitrost la?e. Prav tako se spremenijo zmogljivosti vozila.
Pnevmatike imajo precej oznak. Dimenzija 245/70R16 pomeni, da je pnevmatika ?iroka 245mm, visoka 70% ?irine (245×0.70=171,5mm) ter ima notranjo odprtino premera 16in?, kar nanese 16×25,4=406,4mm. Z vsem tem je pogojen obseg pnevmatike:
- premer pnevmatike = notranji premer (luknja) + (2x vi?ina pnevmatike). V mojem primeru 406,4 + (2x 171,5) = 749,4 mm
- obseg pnevmatike = (pi) x premer. V mojem primeru je to 2354,3 mm. To pomeni, da ko se guma enkrat zavrti, avto (teoreti?no) prevozi 2 metra, 35 cm in nekaj milimetrov.
?e na avto montira? drugo mero pnevmatik z druga?nim obsegom, avto ne bo pravilno prikazoval hitrosti... In to zna biti te?ava predvsem pri ameri?kih pnevmatikah, ki so narejene v colskem sistemu in ne v metri?nem...
Kme?ka pamet pravi, da ?ir?a kot je pnevmatika, bolje se avto dr?i ceste. Delno je to res, vendar samo v suhem (ve?ja nale?na povr?ina => ve? trenja). Po snegu in v mokrem pa ta teorija ne dr?i.
?ena ima diplomo iz fizike in (kdo bi si mislil), za vo?njo po snegu in blatu je njej bolj jasno, zakaj je tako, kot pa meni.
Najprej obdelajmo trenje. Trenje povzro?a sila, ki pritiska na povr?ino. Formula: P=F/A. Sila (F) je tu nespremenjliva: te?a avta. Nale?na povr?ina (A) pa je odvisna od ?irine pnevmatike. In ?e je povr?ina velika, se sila porazdeli na ve?jo povr?ino zato je pritisk manj?i. In obratno: ?e je pnevmatika o?ja, se sila porazdeli na manj?o povr?ino, zato je pritisk na cesti??e ve?ji, posledi?no je ve? trenja in bolj?i oprijem. Dober primer so recimo pnevmatike za rally po snegu in ledu, kjer je ?irina gume na WRC dirkalniku enaka ?irini fi?kotove gume...
Naj omenim ?e, da avto s ?ir?imi gumami slab?e pospe?uje, ker mora premagovati ve?ji kotalni upor in trenje. Prav tako manj?i premer gume skrbi za bolj?e pospe?evanje, saj motor la?je obra?a manj?e kolo. Torej so o?ja in manj?a kolesa dobra za pospe?evanje (ne dr?i vedno).
Po drugi strani pa je za zaviranje in vo?njo skozi ovinek potrebno ?im ve? oprijema gume, zato ?irina gume tu pride do izraza.
V ovinku odigra veliko vlogo tudi bo?na vi?ina pnevmatike. Vi?ja je bolj se zvije in ne nalega ve? optimalno s celotno ?irino, zato za?ne avto drseti, ker v bistvu vozimo v bokom pnevmatike.
Tudi pri pospe?evanju je bolje ?e imamo ?im NI?JO pnevmatiko, saj je praviloma pnevmatika te?ja od plati??a, zato ni?je pnevmatike pripomorejo k la?ji nevzmeteni masi (samo kolo je la?je, zato ga hitreje obra?amo in ustavljamo).
Za teren oziroma makadam pa je za?eljeno, da ima pnevmatika ve? mesa, ker se bolje prilagaja grobi povr?ini. Bolj kot je spolzek teren o?ja mora biti pnevmatika.
Torej: konkretno na Mazdo BT-50 lahko homologiramo tudi pnevmatike 275/30R23 (raje ne vpra?aj za ceno...). Za drkanje skozi ovinke bo odli?na. Tudi za pospe?evanje in zaviranje. A le pri praznem vozilu na suhi podlagi.
Ker pa BTjka ?e po konstrukciji sodi na makadam, v blato, v sneg, na gradbi??a in delovi??a, je bolj?a izbira 235/75R15. Da ti ne bo vsak robnikec ali kamen?ek ali kak?na luknjica na cesti presekala pnevmatiko in uni?ila plati??e. Pa ?e bolj?e bo rila po blatu in snegu. In tudi ena tona obremenitve na kasonu ne bo problem...
Upam da ste na?li kak?no idejo kak?ne pnevmatike namestiti na va?e poltrahtorje (ne glede na znamko). Sam ostajam na tovarni?ki dimenziji 245/70R16, kakr?na je bila gor, ko sem svojo Mazgo prevzel. O profilu pa tudi lahko kak?no vr?emo.
Mimogrede, Sokol, ?e da? gor BF Goodrich ALL TERRAIN T/A XL 245/70R16, ni treba poro?at, kako se obnese. ?e vemo, da dobro...
?e bo? pa montiral Bridgestone LM-80, pa le povej, kak?ne so izku?nje.
Da si pridemo na ?isto: Mazda BT-50 ni dirkalnik, ampak delovni stroj. V prometni pi?e: tovorno vozilo. ?e torej 3030 kg te?ko vozilo (lastna te?a + polna obremenitev) ti??i? skozi ovinke na polno, bo pobralo vsako pnevmatiko, pa tudi ?e bo jeklena...
Ta pnevmatika je celoletna. In namenjena prakti?no za vse podlage. Edino na kak?nem ilovnatem blatu bi lahko pokazala ve?. Tisto o 65000 miljah pa je malo pretirano. Razen, ?e jih ima? na kak?nem Fordu, Dodgeju ali GMCju, ki polovico poti naredijo na avtovleki... Dejansko pa lahko od nje pri?akuje? okoli 50000 kilometrov, ?e nisi zahteven, tudi 65000 kilometrov.
Poglej, poglej. O?itno ?e ena BTjka na forumu. Lepo.
Torej, brez te?av lahko nasadi? ?e 235/75R15 109S.
Priporo?am Good Ridge All Terrain.
Sprejemljiva kvaliteta za sprejemljivo ceno so pa tudi Bridgestone LM-80. Sicer 107T, a vseeno sprejemljive. Pa tudi kak?na Johanca se dobro obnese, npr.: Yokohama Geolandar A/T-S.
Za hec sem se pa res poigral s to igrico. Zanimivo. Dolo?ene stvari pa v praksi popolnoma nemogo?e.
Primer: od voznika na notranjem krogu, ki ?eli zapustiti kro?no kri?i??e, pri?akuje, da bo videl desni smernik vozila, ki vozi skoraj v?tric po zunanjem krogu...
Saj kro?na kri?i??a so na?eloma v redu, a mora biti premer kro?nega kri?i??a vsaj 25 metrov - raje kak?en meter ve?... Tista kro?na kri?i??a, ki imajo premer 5 do 7 metrov... Lopato v roke pa tistega, ki si je to zmislil, malo po?latat...
A tisti zvo?niki so zadaj zato, da zvok dosega videz. Mislim, iz 1,4 motor?ka ne more? pri?arat zvoka kak?nega spodobnega ?estvaljnika, kot bi ga v taki re?i pri?akoval. Potem pa? da CD z zvokom neke resne ma?ine, da je tudi za sli?at...
Veriga je veliko bolj odporna na preskakovanje kot pa jermen. Ne glede na to, kaj je na motorju, pa je pomembno, da se s sklopko dokaj ne?no dela, da ni prehitrega pospe?ka. ?e pa dela? po pameti in ne?no, je pa tako za jermen kot za verigo pravzaprav enako kot ?e bi v?igal s ?tarterjem. ?tarter deluje na vztrajnik (na zobnik okoli vztrajnika) in tako zavrti motor. Najprej po?asi, nato vse hitreje. ?e porine? in s sklopko lepo ne?no pove?e? kolesa z motorjem, se zgodi isto.
Po?kodbe pa vedno (ne le pri porivanju, ampak splo?no pri uporavi avta) nastanejo pri sunkoviti uporabi in ekstremnih zahtevah in spremembah: avto lahko polno nalo?i? (in ?e ve?), pa ?e umirjeno pelje?, ne bo te?av. Lahko pa s praznim pribije? v eno luknjo, pa bodo po?kodbe podvozja. Lahko ne?no v?iga? na porivanje pol leta, pa bo vse ostalo celo, lahko pa enkrat na semaforju divje pohodi? gas, pa po mo?nosti najde? kak?no luknjo ali pa grebene ali kaj podobnega, pa bo kaj polomilo...
Tako da dokler dela? z ob?utkom, lahko tudi poriva?. Ne bi se hvalil, a tudi dizla z jermenom smo v?igali na porivanje in je vse lepo pre?ivelo.
Veriga je bolj odporna na take dogodke kot pa jermen. Seveda pa je vseeno potrebno imeti malo ob?utka za ne?nost...
?e ?tarter ne da ?isto nobenega glasu, je lahko tudi klju?avnica, ki ne spusti elektrike skozi. Naredi? tako, kot je moj o?e na starem fi?kotu: s klju?em da? kontakt, potem pa v?iga? s pritiskom na knof. Ni ravno eleganto in moderno, za silo pa se da re?it... Vsaj takrat smo tako re?ili, ker se je na klju?avnico ?akalo tri mesece...
?e niti na kable ne da nobenega znaka, je kak?na glavna varovalka ali pa zaganja?. Brez raziskave in kak?nih dodatnih informacij je to vse, kar se da povedat.
Slu?ajno na travniku na?el tisto kamero, ki je delala posnetke na vsako minuto. Najprej sem mislil, da sem preslabo privezal. Ko pa sem si pogledal posnetke - predvsem zadnjega - mi je postalo vse jasno:
Spletna stran uporablja piškotke z namenom zagotavljanja funkcionalnosti in boljše uporabniške izkušnje spletnega mesta. Z uporabo spletnega mesta soglašate z uporabo piškotkov.
Napisano
Te je mogo?e u?il Brane Kuzmi??
Jaz sem ga samo enkrat poslu?al, ampak takrat je tako butasto povedal, da ga nisem ?el poslu?at nikoli ve?...
Da bi bila nale?na povr?ina pri o?ji ali ?ir?i pnevmatiki enaka? Enkrat se bom poigral s tem, pa potem napi?em...
Povezava za deljenje
Deli na druge strani