Slivka Napisano 10. september, 2022 Prijavi Napisano 10. september, 2022 Kaj pa vem... Velikokrat sem že slišal, da ti zaračunajo še "Dober dan" ob prihodu in "Nasvidenje" ob odhodu. Tako da... Citiraj
Slivka Napisano 11. september, 2022 Prijavi Napisano 11. september, 2022 Tale članek je objavljen v slovenski izdaji revije History, številka 125/2022, ki je izšla 8.junija 2022: SVETLOBNA MAFIJA JE UGASNILA LUČ Leta 1924 so se sestali največji proizvajalci žarnic (Philips, Osram in General Electric) in pripravili zlobni načrt. Nameravali so skrajšati življenjsko dobo žarnic in si s tem zagotoviti astronomske dobičke. Ženevske ulice so 24.decembra 1924 krasili bleščeči božični okraski. Otroci so s pričakovanjem v očeh zrli v izložbe trgovin, kjer so žarnice osvetljevale božična drevesa in podobe zasneženih pokrajin. Čutiti je bilo prijetno praznično vznemirjenje. Nihče na ulici ni niti slutil, da se medtem proizvajalci žarnic krčevitoborijo za tržne deleže. Na ta božični večer se je v Ženevi srečalo osem največjih svetovnih proizvajalcev žarnic. Anton Philips iz svetovno znanega koncerna Philips je tja pripotoval iz Nizozemske, izvršni direktor podjetja Osram, William Meinhardt, iz Nemčije, predstavniki podjetja General Electric pa so pripotovali iz ZDA. Srečanja so se udeležili tudi mehiški in japonski proizvajalci. To pa ni bilo njihovo prvo srečanje. Pogovori o tem, kako bi lahko njihove tovarne povečale svoj dobiček, so potekali že več mesecev. Na božični večer so se končno dogovorili. Predstavniki osmih največjih proizvajalcev žarnic so ustanovili kartel za nadzor trga. Možje so si segli v roke in ustanovilidruštvo, ki naj bi si prizadevalo "zagotavljati in ohranjati dosledno visoke kakovosti,povečanja učinkovitosti električne svetlobe in spodbujati uporabo svetlobe v korist potrošnikov". V resnici pa so želeli doseči ravno nasprotno. Ker je njihov cilj navzven zvenel odlično, so združenju dali poetično ime Phoebus, kar je vzdevek Apolona, grškega boga svetlobe. Ime je odražalo, kako so se vplivni člani kartela videli same sebe: kot bogove, ki si lahko v imenu dobička privoščijo vse. To ni bil pomemben dogodek samo zato, ker je bil ustanovljen prvi mednarodni kartel v zgodovini, ampak tudi zato, ker je namera proizvajalcev, da zaradi dobičkaposlabšajo svoj izdelek, za vedno zaznamovala kapitalistični svet. Trg je izgubil žar Žarnica se je rodila desetletja pred ustanovitvijo kartela Phoebus. Čeprav je urar nemškega rodu Heinrich Göbel že v 50-ih letih 19. stoletja v svoji newyorški delavnici uspešno poslal elektriko po zogleneli bambusovi vrvi, ki je zažarela v stekleni bučki, iz katere je bil odstranjen zrak, so zasluge za izum žarnice pripadle Thomasu A. Edisonu, ki je izum patentiral leta 1879. Ko se je od leta 1910 začelo širiti električno omrežje, so se začele uveljavljati tudi žarnice z žarilno nitko - sprva v domovih premožnih, ki so z veseljem opustili sveče in plinske svetilke ter se odločili za veliko močnejšo in varčnejšo električno svetlobo. Na začetku 20-ih let 20. stoletja je bila žarnica dobičkonosen posel. Podjetja, kot so bila General Electric, Osram in Philips, so veliko zaslužila s prodajo žarnic za razsvetljavo, ogrevanje in medicinsko uporabo.Leta 1922 je direktor podjetja Osram, William Meinhardt, sedel v svoji pisarni in z zadovoljstvom prebiral podatke o prodaji v preteklem letu - prodali so 63 milijonov žarnic. Naslednje leto pa je prodaja padla na 28 milijonov. Ko se je upadanje nadaljevalo vse do leta 1924, je Meinhardt stopil v stik z drugimi največjimi svetovnimi proizvajalci in rodil se je kartel Phoebus, s katerim so nameravali z zmanjšanjem konkurence in povečanjem dobička situacijo obrniti v svoj prid. Prvo so dosegli na klasičen način - z določitvijo fiksne cene žarnic, dogovorili pa so se tudi o tržnih deležih v vseh državah sveta. Tako so se članikartela izognili dragim cenovnim vojnam. Tržni delež je bil določen na podlagi prodaje vsakegaproizvajalca v preteklem letu. Podjetja so si delila tudi znanje in izkušnje ter omogočila izmenjavo patentov, da bi lahko kartel standardiziral svoje izdelke. A so se člani kartela dobro zavedaliglavnega razloga za padec prodaje: predolgo delujočih žarnic. Strokovnjaki v razvojnih oddelkih so si desetletja prizadevali za optimatizacijo in podaljšanje življenjske dobe žarnic, zato so leta 1924 lahko svetile več kot 2500 ur, preden so se pokvarile. "Lahko bi izdelali žarnice, ki bi delovale 1000 let, a si tega nihče od nas ne želi," je pisalo v internem sporočilu kartela Phoebus. Člani kartela so se zato odločili, da bodo proizvajali žarnice s krajšo življenjsko dobo, kar je bil prvi primer tako imenovanega načrtnega staranja v zgodovini. Potrošniki so tako dobili slabši izdelek, proizvajalci pa so zaslužili, ker so morali kupci pogosteje kupovati nove žarnice. Nove žarnice s krajšo življenjsko dobo Člani kartela Phoebus, ki mu je predsedoval vodja podjetja Osram, Meinhardt, so na sestanku v Ženevi leta 1925 sklenili, da bodo življenjsko dobo žarnic skrajšali za polovico. "Povprečna življenjska doba žarnic se ne sme zagotavljati, proizvajati ali prodajati za nobeno drugo vrednost kot 1000 ur," je kartel zapisal v strogo zaupnem dokumentu, ki je bil objavljen šele 80 let pozneje, ko se je raziskovanja te zadeve lotil nemški zgodovinar Markus Krajewski. Pod pritiskom kartela so inženirji začeli snovati izdelke s krajšo življenjsko dobo. Z drugačno pritrditvijo žarilne nitke in prilagoditvijo sestave materialov so dosegli, da je žarnica prej nehala delovati. Žarnice so postavili v dolge vrste in preizkušali njihovo življenjsko dobo. Tiste, ki so se najbolj približale zahtevi - 1000 ur -, so postale prototipi za množično proizvodnjo. Ko je bilo delo končano, so člani kartela svoje nove žarnice predstavili kot revolucionarne vire svetlobe z močnejšo svetlobo kot kdajkoli prej. Potrošniki, ki niso mogli vedeti za krajšo življenjsko dobo, so navdušeno začeli kupovati nove žarnice. Kartel je strogo nadzoroval izdelke svojih članov. Proizvajalci so morali redno pošiljati vzorce v testni laboratorij v Švici, kjer jih je preizkusil tehnični oddelek laboratorija, saj bi jih "vsaka netočnost drago stala": "S komercialnega vidika je zelo pomembno, da se čas gorenja 1000 ur čim manjkrat preseže, saj že deset ur prekoračitve pomeni izgubo enega odstotka dobička, kar ustreza približno štirim milijonom enot." Mafijske metode kartela Člani kartela so se že od samega začetka orojekta Phoebus zavedali, da bodo morali biti strogi do kolegov, ki ne bodo upoštevali novega standarda. Zato je bil uveden sistem denarnih kazni, ki so začele veljati, če je preizkusni laboratorij v Švici ujel koga, ki je proizvajal žarnice s predolgo življenjsko dobo. Če je bilo ugotovljeno, da žarnica zdrži več kot 2000 ur, je bila proizvajalcu naložena globa 50 švicarskih frankov na tisoč prodanih enot. Če je žarnica delovala več kot 2500 ur, je bila kazen 100 frankov. Za 3500 ur, kar je veljalo skoraj za bogokletje, je bilo podjetje kaznovano z globo 200 frankov. V dokumentih kartela Phobeus najdemo podatek, da je bil neimenovani proizvajalec leta 1929 kaznovan s skupno 118.000 franki, ker ni upošteval kartela. Šlo je za visok znesek, ki je ustrezal ceni 500 novih motornih koles Harley-Davidson. Kartel je izrekel globe tudi, če so podjetja prodala več kot so določale kvote. Številne in visoke globe je občutila družba Tokyo Electric. Leta 1927 so Japonci zaradi skrajšanja življenjske dobe žarnic za petkrat povečali svoje prihodke, a je vodstvo v tem videlo predvsem težavo: "Če bodo naše prihodke požrle visoke kazni, to nima smisla. To nas bo odvrnilo od vsega skupaj." Vodstvo družbe Tokyo Electric pa je - tako kot vsi drugi proizvajalci - vedelo, da bo cena bistveno višja, če se bodo odločili izstopiti iz kartela. Prodajne številke v 20-ih letih prejšnjega stoletja govorijo zase: leta 1926 so proizvajalci kartela prodali 336 milijonov žarnic. Štiri leta pozneje se je prodaja povečala na 421 milijonov. A uspeh ni trajal večno. Kartel je izgubil cenovno vojno Phobeus je začel izgubljati vpliv že v 30-ih letih prejšnjega stoletja. Da bi povečali dobiček, je kartel ohranjal visoke cene, čeprav so se proizvodni stroški nižali. To je novim podjetjem omogočilo, da so svoje žarnice prodajali veliko ceneje, zaradi česar so potrošniki pozabili na stare velikane. Družba Tokyo Electric, ki je pripadala kartelu, ni imela nadzora nad stotinami družinskih podjetij, ki so nastajala po vsej deželi in trg dobesedno zasipale z žarnicami. Kmalu so na trg začele prihajati poceni alternative in člani kartela Phoebus so bili nemočni. Kartel je poskušal konkurentom groziti s tožbami, a so bile njihove grožnje neučinkovite, saj so se patenti kartela v zgodnjih 30-ih letih prejšnjega stoletja iztekli. Med letoma 1930 in 1933 se je prodaja kartela zmanjšala za več kot 20 odstotkov, čeprav se je svetovni trg zaradi vse večje elektrifikacije tovarn in gospodinjstev močjo povečal. Ko je leta 1939 izbruhnila druga svetovna vojna, so se Meinhardt in njegovi zarotniki odločili, da bodo Phoebus ukinili, povprečna življenjska doba standardne žarnice pa je ostala 1000 ur in tako je še danes. Zamisel o načrtovanem staranju, pri katerem je izdelek namerno izdelan tako, da se prej pokvari, je postala pomemben dejavnik v industriji izdelkov široke porabe. "Vsi proizvajalci kakovostnih izdelkov menijo, da je izdelek, ki se nikoli ne izrabi, poslovna tragedija," so leta 1928 zapisali v ameriški oglaševalski reviji Printers' Ink. Zdi se, da to za številna podjetja velja tudi danes. Sm kmet an s hribu doma, zato se na te stvari ne zastopm prou preuč, ma če sm prou zastopu, je moja lopata dimenzionirana tako, da je omejeno, koliko ljudi lahko "prelopatam" - potem se pa zlomi. Bom naredil lopato sam doma, pa bo bolj trpežna... In ko to berem, sedim in premišljujem. Namerno je narejeno, da se pokvari. In da je treba kupit novo. In s starim ni kam drugam kot - v kanto. Se pravi je ves sodobni svet naravnan tako, da proizvajamo odpadke. Ja, vem, večino se da reciklirat, ampak... Za samo proizvodnjo je potrebna energija, nastajajo pa tudi emisije. Tudi za razgradnjo in reciklažo je potrebna energija, nastajajo emisije, pa čisto vsega se spet ne da reciklirat. Zakaj sem se spotaknil ob to? Zato, ker mi zadnjih nekaj let trobijo, da bom svet odrešil, če prodam turbo-dizle in kupim štromarje... 2 1 Citiraj
Boss Napisano 12. september, 2022 Prijavi Napisano 12. september, 2022 Točno tako, prikazat hočejo, da smo potrošniki krivi za vse nikakor pa ne industrija in kapitalistični sistem, ki daje veliko prednost zgolj dobičku ne pa trajnostni vzdržnosti. No zdaj se pa dajmo vprašat kdo je kriv? 1 Citiraj
Z M A J Napisano 15. september, 2022 Avtor Prijavi Napisano 15. september, 2022 https://www.24ur.com/eurobasket-22/ce-bika-ne-znas-drzati-za-roge-je-bolje-da-odstopis.html Citiraj Lepa kot slika, na sliki pa traktor
Z M A J Napisano 18. september, 2022 Avtor Prijavi Napisano 18. september, 2022 https://www.24ur.com/popin/zanimivosti/kako-je-suhokranjec-sredi-ljubljane-ugasnil-luci-razvpitega-andrewa-tatea.html Citiraj Lepa kot slika, na sliki pa traktor
Slivka Napisano 20. september, 2022 Prijavi Napisano 20. september, 2022 Da te mine, da bi sploh imel kaj denarja. Ker če ga imaš, je množica ljudi, ki tuhta, kako bi te ogoljufali in na enostaven način prišli do tvojega denarja. Počasi bom začel blagrovat berače in brezdomce... https://siol.net/novice/svet/iznajdljivi-prevaranti-na-hrvaskih-avtocestah-bodite-pozorni-ce-588351 Citiraj
Alex Napisano 21. september, 2022 Prijavi Napisano 21. september, 2022 Kot sem že napisal, se vsi smejejo tem neumnostim pličje vlade. https://siol.net/novice/slovenija/hrvati-porocajo-o-blamazi-slovenske-vlade-foto-588457# 1 Citiraj
FuManchu Napisano 21. september, 2022 Prijavi Napisano 21. september, 2022 pred 3 minutami je Alex napisal: Kot sem že napisal, se vsi smejejo tem neumnostim pličje vlade. https://siol.net/novice/slovenija/hrvati-porocajo-o-blamazi-slovenske-vlade-foto-588457# Škoda besed zgubljati... Citiraj
MazdaBoy Napisano 25. september, 2022 Prijavi Napisano 25. september, 2022 https://www.24ur.com/novice/tujina/volvo-na-danskem-prenehal-s-prodajo-dizelskih-in-bencinskih-avtomobilov.html Citiraj
Jest Napisano 25. september, 2022 Prijavi Napisano 25. september, 2022 1080WebShareName.mov 2 1 Citiraj lp Thomas mazda CX-60 PHEV327 AWD AT Homura
MazdaBoy Napisano 25. september, 2022 Prijavi Napisano 25. september, 2022 pred 21 minutami je Jest napisal: 1080WebShareName.mov 313.78 MB · 0 prenosov Ojoj mission impossible 😆 Citiraj
Slivka Napisano 25. september, 2022 Prijavi Napisano 25. september, 2022 Ja, tako nekako gre tudi pri nas v hribih. Saj včasih je lepo šlo, zadnje čase so pa avtomobile napihnili kot balone in so srečevanja zelo podobna temu... Citiraj
FuManchu Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 Lep Ko dizel pokaže zobe: 1.100 km z enim "tankom" #video SIOL.NET Po izbruhu afere Dieselgate se dizlom ne piše dobro. Proti njim so se postavili politiki, kasneje še... 1 Citiraj
Bini Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 pred 2 urama je FuManchu napisal: Lep Ko dizel pokaže zobe: 1.100 km z enim "tankom" #video SIOL.NET Po izbruhu afere Dieselgate se dizlom ne piše dobro. Proti njim so se postavili politiki, kasneje še... Jp, francoski šarm.....😊👍 1 Citiraj
Boss Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 narobe si napisal... francoski šmorn 1 3 Citiraj
Bini Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 pred 22 minutami je Boss napisal: narobe si napisal... francoski šmorn Porabo malo poglej,to sem imel v mislih pri porabi dizlov včeraj.....👌 1 Citiraj
Alex Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 pred 33 minutami je Boss napisal: narobe si napisal... francoski šmorn Francozi so za izdelovanje parfumov. Peugeotu so bili moji najslabši avti od vseh. 1 Citiraj
Boss Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 Moj tud.. sicer en, ampak, da je bil Wartburg boljši pove vse. 1 1 1 Citiraj
Slivka Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 (urejeno) Zakaj imajo Francozi Eiffelov stolp? Da gledajo v Nemčijo, kako se avte dela... Popravljeno 27. september, 2022 od Slivka 2 Citiraj
Bini Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 Časi se spreminjajo, tudi Mazde so pred več leti prhnele že po petih letih, sedaj so pa "premium" avteki😉 Dezel motor 1.5 od PSA je zakon, preverjeno..... 👍 2 Citiraj
Boss Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 A ni 1.5 HDI dokaj nov motor, ki je zamenjal 1.6 HDI? Mislim, da je zunaj cca 4 leta. Ne vem če po tako kratkem času lahko govorimo o zanesljivosti? Citiraj
Slivka Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 Premium avteki so premium garažirani, premium voženi in premium vzdrževani. Zato dosegajo lepo starost in lepe kilometre. Če bi Yugota tako garažiral, vozil in vzdrževal, bi ravno tako dočakal 30 let. Pravzaprav, če dobro premislim, je na cestah še vedno videti nekaj Yugotov. Bomo videli, koliko premiumcev bo po cestah čez 30 let... 1 Citiraj
Alex Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 pred 11 minutami je Slivka napisal: Premium avteki so premium garažirani, premium voženi in premium vzdrževani. Zato dosegajo lepo starost in lepe kilometre. Če bi Yugota tako garažiral, vozil in vzdrževal, bi ravno tako dočakal 30 let. Pravzaprav, če dobro premislim, je na cestah še vedno videti nekaj Yugotov. Bomo videli, koliko premiumcev bo po cestah čez 30 let... Moj premium avtek ni garažiran.😉 Pravzaprav je bil garažiran le yugo in stoenka.Aja in bmw. Mazda pa nobena in tudi ne bo. Avto je narejen, da je zunaj in da se "stara" tako, kot se mora. Pa ni dojenček, da bi moral bit na toplem. 😊 Citiraj
Slivka Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 V Kopru je zunaj toplejše in manj peska s soljo kot v moji garaži... 1 1 Citiraj
Bini Napisano 27. september, 2022 Prijavi Napisano 27. september, 2022 Pred eno uro je Boss napisal: A ni 1.5 HDI dokaj nov motor, ki je zamenjal 1.6 HDI? Mislim, da je zunaj cca 4 leta. Ne vem če po tako kratkem času lahko govorimo o zanesljivosti? Je samo dodelan 1.6,ki je bil preizkušen: 1x450kkm 1x430kkm-moj 1x380kkm 1x350kkm Trenutno pa:1x300kkm 1x250kkm 1x235kkm-moj 1x170kkm Prvih 6 brez kakršnihkoli defektov na motorju,le servisi na 20kkm.😉 Zadnji trije pa problem z Ad blue črpalko v rezervoarju😟800€ z delom.... 🥴 2 Citiraj
Priporočeno sporočilo
Pridružite se pogovoru
Objavljaš lahko sedaj in se registriraš pozneje. Če imaš račun, se lahko prijaviš, če želiš objavljati s svojim računom.